Blogg om styrelsearbete

Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar

MediaCreeper

Förenkla kallelsen till bolagsstämman och spar stora annonskostnader.

2009-05-11

En stor inkomstkälla för tidningar är annonserna till bolagsstämmor. Dagens Industri, SvD och DN översvämmas av annonser som visar hela kallelsen till bolagsstämman. När man skall diskutera priset för dessa annonser är det svårt att pruta på priset då man är i underläge eftersom boalgsordningen för bolaget föreskriver att kallelsen skall göras i just denna speciella tidning För tidningarna är stämmoannonser en av de mest lönsammaste annonsytorna som säljs.

Annonspriset är en stor kostnad som man kan tycka att det är naturligt, att de stora bolagen har råd med men då det finns ca 1000 publika bolag och många av dem är inte speciellt stora blir kallelsen till boalgstämman bara i sig en stor omkostnad i budgeten. ABL är lika för alla publika bolag. Ett publikt bolag skall enligt ABL7:56

1. Annonsera i Post o Inrikestidningar

2. Minst i en i bolagsordningen angiven rikstidning.

Vad som dock inte står i ABL men många tolkar det som om att ABL föreskriver att hela kallelsen med dagordning och alla förslag även skall annonseras.Detta är dock fel, Det som måste annonseras är själva kallelsen, att stämman skall genomföras. Dock har många bolag i sin bolagsordning att hela kallelsen skall vara publiceras.

Nu har jag dock sett att det finns bolag som har uppmärksammat de höga annonspriserna och i krisens tecken vill man skära ner även på denna kostnad. För de flesta krävs det dock en ändring i bolagsordningen Här är ett exempel på ett bolag som har uppmärksammat problemet:

Föreslagen ändring till lydelse i boalgsordningen:

 ”Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post och

Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Att kallelse skett skall annonseras

i Dagens Industri.”

Genom att besluta enligt ovan kan man spara många tusenlappar - 50-100.000 kronor, och sätta stopp för de överpriser som tidningarna haft på denna typ av annonser. Monopolsituationen  som tidningarna kunnat utnyttja i många år kan det nu vara slut på.

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden